Bibliografia prac naukowych ks. Wincentego Myszora
Publikacje zwarte
Anapausis w teologii chrześcijańskich gnostyków, Warszawa 1984, ss. 287.
Biblioteka z Nag Hammadi. Kodeksy I i II, tłum. i kom. W. Myszor, Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 7, Katowice 2008.
Chrestomatia koptyjska. Materiały do nauki języka koptyjskiego, oprac. A. Dembska, W. Myszor, Warszawa 1998, ss. 187.
Chrześcijanie w Cesarstwie Rzymskim II i III wieku. Wybrane zagadnienia życia społecznego, wstęp, wybór i opracowanie tekstów źródłowych Wincenty Myszor, Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 1, Katowice, Księgarnia św. Jacka, 20072, ss. 288.
Ecclesia in republica. Studia patrystyczne zebrane w 90. rocznicę ustanowienia Administracji Apostolskiej na Górnym Śląsku, wybór i redakcja Wincenty Myszor, Katowice 2014, ss. 255 (Studia Antiquitatis Christianae, Series Nova 15)
Europa. Pierwotne chrześcijaństwo. Idee i życie społeczne chrześcijan II i III wieku, Warszawa 1999/2000, ss. 252.
Ewangelia Judasza, wstęp, tłumaczenie z koptyjskiego i komentarz Wincenty Myszor, Studia Antiquitatis Christianae Series Nova 3, Katowice, Księgarnia św. Jacka 2006, 95 ss. [tekst tłumaczenie i komentarz także, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu, Apostołowie, red. M. Starowieyski, Kraków 2007, s. 895-906].
Ewangelia Tomasza. Tekst koptyjski, tłumaczenie polskie, wstęp i indeks ważniejszych pojęć (przy współpracy A. Dembskiej), Katowice 1992, ss. 67.
Gnostycyzm i teologia Ireneusza z Lyonu. Zagadnienia wybrane, red. L. Lach Bartlik, Katowice 2010, ss. 384. (Studia Antiquitatis Christianae, Series Nova 11)
Ireneusz z Lyonu i gnostycy. Zdemaskowanie i odparcie fałszywej gnozy. Adversus haereses. Księga I i II. tłumaczył i przypisami opatrzył Wincenty Myszor, Katowice 2016, Księgarnia św. Jacka.
Ireneusz, Bóg w ciele i krwi, tłum. W.Myszor, Kraków 2001, BOK 16
Język koptyjski. Kurs podstawowy dialektu saidzkiego. Wydanie studyjne, Warszawa 1998, ss. 166.
Podręczny słownik języka koptyjskiego, oprac. A. Dembska, W. Myszor, Warszawa 1996, ss. 182.
Pokarm nieśmiertelności, red. W. Myszor, E. Stanula, Katowice 1987
Święty Ireneusz z Lyonu, Chwałą Boga żyjący człowiek, tłum. W.Myszor, Kraków/Kairos 1999
Tajemnice gnozy: VI kodeks biblioteki z Nag Hammadi – inny niż wszystkie, tł. i opr. Albertyna Szczudłowska-Dembska, Bożena Charkiewicz, Edyta Kopp, Wincenty Myszor, Agata Sowińska, Wojciech Stawiszyński, pod redakcją Agaty Sowińskiej i Wojciecha Stawiszyńskiego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2016
Teksty z Nag Hammadi, Warszawa, ATK 1979, ss. 332 (wstęp, tłumaczenie z koptyjskiego, komentarze, przy współpracy A. Dembskiej; część przedrukowana [w:] Apokryfy Nowego Testamentu, red. Marek Starowieyski, t. I, Lublin 1980, s. 121-137).
Tertulian, O widowiskach, tł., [w:] Tertulian, Wybór pism, Warszawa 1970 (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy = PSP 5), s. 9-113 (nadto opracowanie całości przy współpracy E. Stanuli).
Ad limina apostolorum. Podróże i pielgrzymki do Rzymu w starożytnym Kościele, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 16 (1983), s. 87-97.
Angelus Silesius: gnostycka czy mistyczna teologia jego pism, [w:] Arkadia, Pismo katastroficzne 9/10 (2001), s. 72-85.
Antonius-Briefe und Nag Hammadi -Texte, [w:] Jahrbuch für Antike und Christentum 39 (1989), s. 72-88 (= Listy. św. Antoniego Pustelnika a niektóre teksty z Nag Hammadi, [w:] Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 25/26 (1992/93), s. 29-44).
Apokalipsa Pawła. Wstęp, przekład z koptyjskiego, Studia Theologica Varsaviensia 10,1 (1972), s. 163-170.
Apokalipsa Piotra (Nag Hammadi Codex VII,3, p. 40,13-84,14). Wstęp przekład z koptyjskiego, komentarz, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 31 (1998), s. 315-329.
Apokryf Jana. Wstęp, tłumaczenie z koptyjskiego wersji II,2, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 35,1 (2002) s. 73-89.
Apokryficzny list Jakuba. Wstęp, przekład z koptyjskiego, Znak 275 (1977), s. 568-578.
Audientia episcopalis jako zadanie duszpasterskie według św. Augustyna + Aneks źródłowy: audientia episcopalis; wybrane źródła, [w:] Ecclesia in republica. Studia patrystyczne zebrane w 90. rocznicę ustanowienia Administracji Apostolskiej na Górnym Śląsku, red. tegoż, Katowice 2014, s.153-200.
Beatus qui erat, antequam nasceretur, Vox Patrum 30 (2010) t. 55, s. 443-447.
Biblioteka z Nag Hammadi: formy literackie, Vox Patrum 18,34/35 (1998), s. 321-334.
Blisko ognia (Logion 82 Ewangelii Tomasza), Vox Patrum 6/7 (1984), s. 268-271.
Chrystologia gnostyków. Podstawowe problemy, Vox Patrum 20,38/39 (2000), s. 83-92.
Chrzest i teologia chrztu w „Homiliach katechetycznych” Teodora z Mopsuestii, [w:] Chrzest na nowo odczytany, red. J. Decyk, Warszawa 2001, s. 11-24.
Chrzest jako milczenie. Z gnostyckiej teologii chrztu w Tractatus Tripartitus, Collectanea Theologica 56,1 (1986), s. 25-28 (= Die Taufe als Schweigen, Zur Theologie der Taufe im Tractatus Tripartitus, [w:] Collectanea Theologica 56, Specialis (1986), s. 89-92).
Chrześcijanie i wojna, [w:] Kościoły i związki wyznaniowe a konflikt polsko-niemiecki na Górnym Śląsku w latach 1919-1921, red. Z. Kapała, J. Myszor, Bytom 2005, s. 9-22.
Chrześcijanie wobec świata. Małżeństwo i rozwód, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 27/28 (1994/95), s. 181-202 (= Małżeństwo i rozwód w ocenie pisarzy chrześcijańskich w II i III wieku, [w:] Rodzina w społeczeństwach antycznych i wczesnym chrześcijaństwie, Literatura, prawo, epigrafika, red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1995, s. 242-264).
Chrześcijanie wobec świata. Praca charytatywna w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 23/24 (1990/91), s. 193-201.
Chrześcijanie wobec świata. Problem wojny i pokoju w pierwotnym chrześcijaństwie, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 16 (1983), s. 249-258.
Chrześcijanie wobec świata. Zagadnienie kobiet w życiu pierwotnego Kościoła, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 17 (1984), s. 237-245.
Chrześcijanie wobec zagadnień politycznych i społecznych w III i IV wieku, [w:] Materiały Problemowe 18,10 (1986), s. 104-118.
Chrześcijaństwo i nauka przed powstaniem Uniwersytetu, [w:] Kościół a Uniwersytet, Materiały z sympozjum 23 listopada 2002 r., Katowice 2002, s. 9-13.
Chrześcijaństwo jako religia miejska w świetle pism Cypriana z Kartaginy, [w:] Miasto w starożytności, wyd. L. Mroziewicz, K. Balbuza, Poznań 2004, s.487-499.
Chrześcijaństwo koptyjskie przed inwazją islamu, [w:] J. Drabina, Kościoły wschodnie (Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Studia Religiologica 32), Kraków 1999, s. 11-32.
Corpus Hermeticum IV. Wstęp, przekład z greckiego, Studia Theologica Varsaviensia 16,1 (1978), s. 184-196.
Corpus Hermeticum VI i VII. Wstęp, przekład z greckiego, Studia Theologica Varsaviensia 16,2 (1978), s. 241-247.
Corpus hermeticum XIII. Wstęp, przekład z greckiego, Studia Theologica Varsaviensia 17,1 (1979), s. 245-256.
Czy możliwa jest historia społeczna pierwotnego chrześcijaństwa II i III wieku?, [w:] Kościół – socjologia – statystyka, Księga Jubileuszowa poświęcona księdzu prof. Witoldowi Zdaniewiczowi, Warszawa 1999, s. 211-217.
Ćwiczenia z patrologii, Vox Patrum 9,16 (1989), s. 277-282.
Das Schweigen in den gnostischen Texten, Studia Antiquitatis Christianae 7 (1986), s. 203-221.
Der gnostische Begrif des Guten und Bösen in Plotin’s Polemik mit den Gnostikern, [w:] Geing or Good, Metamorphoses of Neoplatonism, red. A. Kijewska, Lublin 2004, s. 127-32.
Dialog zbawcy. Wstęp i tłumaczenie utworu z Nag Hammadi, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 36,2 (2003), s. 490-503.
Die Gnosis in den Texten von Nag Hammadi, Theologische Literatur Zeitschrift 103 (1978), s. 236-238.
Drabina Jakubowa jako krzyż, Studia Religiologica 43 (2010) [Orbis Christianus. Studia ofiarowane profesorowi Janowi Drabinie, red. E. Przybył-Sadowska, D. Szymańska-Kuta], Kraków 2010], s. 29-33.
Duch Święty w Kościele w nauczaniu Ojców Kościoła, Komisja Duszpasterska Episkopatu Polski, Duch Święty i jego obecność w Kościele, Program duszpasterski na rok 1997/98, Katowice 1997, s. 154-178.
Dzieje Piotra i Dwunastu Apostołów (NHC VI,1 p.1,1-12,22). Wstęp, przekład z koptyjskiego, komentarz, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 29 (1996), s. 296-302.
Dzieje Piotra. Wstęp, przekład z koptyjskiego, Studia Theologica Varsaviensia 15,2 (1977), s. 169-175.
Egzegeza o duszy. Wstęp, tłumaczenie i komentarz, Nag Hammadi II,6, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 37,2 (2004), s. 179-190.
Elementy gnostyckie w nowej religijności, [w:] Gnostycyzm antyczny…, Studia Antiquitatis Christianae 12 (1996), s. 70-83.
Enkomion of St. Pisenthios from Sheikh Abd El-Gurna, Appendix do: Tomasza Górecki, Preliminary Report, 2005, Sheikh Abd El-Gurna, Polish Archaelogy in the Mediterranean, Reports 2005, Warsaw University Press 2007, s. 273-274.
Eucharystia w problematyce doketyzmu i gnostycyzmu, [w:] Pokarm nieśmiertelności, red. W. Myszor, E. Stanula, Katowice 1987, s. 50-56.
Eucharystia w ujęciu św. Ireneusza, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 19/20 (1986/87), s. 13-23.
Eugnostos, wstęp, tłumaczenie z koptyjskiego (Nag Hammadi Codex III,3), Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 39,1 (2006), s. 44-52.
Ewangelia Jana a niektóre teksty z Nag Hammadi, [w:] Orygenes, Komentarz do Ewangelii św. Jana, Warszawa 1981 (PSP 28), s. 5-19.
Ewangelia Marii Magdaleny, wstęp, przekład z koptyjskiego, komentarz, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 44,1(2011), s.207-220.
Ewangelia Marii. Wstęp, przekład z koptyjskiego, Studia Theologica Varsaviensia 13,2 (1975), s. 149-160.
Ewangelia prawdy (NHC I,3) – gnostycka homilia, Studia Pastoralne 7 (2011), s. 218-223.
Ewangelia według Tomasza. Wstęp, przekład z koptyjskiego, przy współpracy A. Szczudłowskiej, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 5 (1972), s. 19-42.
Ezoteryzm gnostyków, [w:] Chrześcijanie w świecie późnego antyku, red. J. Naumowicz, Studia Antiquitatis Christianae 18, Warszawa 2009, s. 97-106.
Feniks w gnostyckim traktacie “O początku świata” (NHC II,5; p.121,27-123,2), [w:] Vox Patrum 28,52 (2008), s. 677-681.
„Ekklesia” i „Kościół” w ujęciu gnostyków II i III wieku, Verbum Vitae 6 (2004), s. 185-204.
„Hieratike diakonia” według Klemensa Aleksandryjskiego i gnostyków, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 22 (1989), s. 251-259.
Gnostycka motywacja ascezy i walki ze złem, [w:] Drogi doskonalenia chrześcijańskiego w epoce patrystycznej. Zagadnienia wybrane, red. F. Drączkowki, J. Pałucki, M. Szram, Lublin 1997, s. 21-30.
Gnostyckie apokalipsy z Nag Hammadi, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu III. Apokryficzne Listy i apokalipsy chrześcijańskie, red. M. Starowieyski, Kraków 2001, s. 210-224.
Gnostycyzm jako faktor rozwoju teologii w II wieku, Communio 106 [4] (1998), s. 75-91.
Gnostycyzm w tekstach z Nag Hammadi, Studia Antiquitatis Christianae 1,2 (1977), s. 121-266.
Gnostycyzm, manicheizm i mandaizm, [w:] Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, red. K. Pilarczyk, J. Drabina, Kraków 2008, s. 523-563.
Godność ludzkiego ciała w teologii Ireneusza z Lyonu, [w:] Fructus Spiritus est Caritas. Księga Jubileuszowa ofiarowana Księdzu Profesorowi Franciszkowi Drączkowskiemu z okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin, czterdziestopięciolecia święceń kapłańskich i trzydziestopięciolecia pracy naukowej, red. M. Wysocki, Lublin 2011, s. 287-292.
Grzech i pokuta w Kościele III wieku, [w:] Teologia patrystyczna, t. 1, Poznań 2004, s. 8-18.
Idea misyjna w greckiej apologetyce II wieku, [w:] Materiały Sympozjum Misjologicznego 1975-1976, Zeszyty Misjologiczne ATK t. 3, Warszawa 1978, s. 202-218.
Inskrypcja biskupa Juliusa Eugeniusa. Przyczynek do historii społecznej chrześcijaństwa na początku IV wieku, [w:] Kościół-Rodzina-Wychowanie, Warszawa 1998, s. 35-40.
Ireneusz z Lyonu: dzieło zbawienia i odnowy świata (w świetle komentarza do Rz 8,19-21), [w:] In Persona Christi, Księga na 80-lecie Księdza Profesora Czesława Bartnika, tom I, red. K. Góźdź, Lublin, 2009, s. 143-148.
Jedność i rozłam, Ateneum Kapłańskie 424 (1979), s. 252-263.
Jezus w Ewangelii Judasza, Vox Patrum 26(2006) t. 49, s. 439-444.
Judeochrześcijaństwo – zagadnienie definicji i źródeł, [w:] Judeochrześcijańskie elementy w literaturze patrystycznej, Studia Antiquitatis Christianae 13, Warszawa 1998, s. 10-20.
Kierunki rozwoju chrześcijaństwa w okresie poapostolskim, [w:] Ojcowie Apostolscy, tł. A. Świderkówna, Warszwa 1990 (PSP 45), s. 5-22 [opracowanie merytoryczne całości].
Kobieta w chrześcijaństwie pierwszych wieków (II i III), Partnerka, matka, opiekunka, [w:] Status kobiety w starożytności i średniowieczu, red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1999, s. 199-208.
Koptyjska „żona” Jezusa, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 46,1(2013), s.168-172 [Materiały].
Koptyjska biblioteka z Nag Hammadi, Przegląd Orientalistyczny 120 (1981), s. 377-385.
Koptyjska legenda o Szymonie i Teone, przekład i opracowanie…, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu, Apostołowie, red. M. S Starowieyski, Kraków 2007, s. 1019-1032.
Koptyjskie Dzieje Piotra i dwunastu apostołów, przekład i opracowanie…, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu, Apostołowie, red. M. Starowieyski, Kraków 2007, s. 569-575.
Kościół grzeszników i świętych. Wybrane wątki z historii początków donatyzmu, [w:] Śląskie Studia Historyczno Teologiczne 42,2 (2009), s. 38-48.
Kreuz, Leib Christi und Kirche (Excerpta ex Theodoto 42 und „Die Auslegung der Erkenntnis”, NHC XI,1), [w:] Coptica-Gnostica-Manichaica, Mélanges offerts à Wolf-Peter Funk, red. L. Painchaud, P.H. Poirier, Bibliothèque Copte de Nag Hammadi, Section Études 7, Québec 2006, s. 607-617.
Ks. Dr Stefan Siwiec jako badacz wschodniego monastycyzmu, [w:] Kultura edukacyjna na Górnym Śląsku, red. A. Barciak, Katowice 2002, s. 296-305.
Księga Tomasza, Nag Hammadi II,7. Wstęp, przekład z koptyjskiego, komentarz, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 30 (1997), s. 221-231.
Kształtowanie się dogmatu chrześcijańskiego, [w:] Nurty chrześcijaństwa, Materiały z wykładów, red. M. Dobkowski, S. Kosieliński, Warszawa 1995, s. 17-31.
Kurt Rudolph jako badacz gnozy, [w:] K. Rudolph, Gnoza, Kraków 1995, s. 8-10 [konsultacja naukowa polskiego tłumaczenia].
L’état actuel des études coptologiques en Pologne, [w:] Enchoria 8 (1978) 25/71-28/74 (=La coptologie en Pologne, [w:] Le Monde Copte 8 (1979), s. 17-20).
Le paradis perdu et retrouvé dans le Tractatus Tripartitus, Folia Orientalia 21 (1980), s. 149-160.
List Apostołów. Przekład z koptyjskiego, przy współpracy A. Dembskiej, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu, t. I, Lublin 1980, s. 535-543.
Literatura syryjska, [w:] Efrem Cyryllonas, Balaj, Wybrane pieśni i poematy syryjskie, Warszawa 1973 (PSP 11), s. 6-26.
Marcjon i marcjonizm, [w:] Tertulian, Przeciw Marcjonowi, tł. S. Ryznar, Warszawa 1994 (PSP 58), s. 9-31 [opracowanie merytoryczne całości].
Maryja w wypowiedziach chrześcijańskich gnostyków. Tłumaczenie i opracowanie ks. Wincenty Myszor, Warszawskie Studia Teologiczne 10 (1997), s. 211-217.
Medycyna holistyczna a neognoza, [w:] Gnostycyzm antyczny…, Studia Antiquitatis Christianae 12 (1996), s. 99-104.
Melchizedek w tekstach gnostyków, Studia Theologica Varsaviensia 22,1 (1984), s. 203.
Melchizedek. Wstęp, przekład z koptyjskiego, Studia Theologica Varsaviensia 24,2 (1986), s. 209-225.
Męczennicy kościoła donatystów, Vox Patrum 20,38/39 (2000), s. 449-456.
Między ortodoksją i herezją, [w:] Teologia Polityczna 1 (2003/2004) s. 133-139.
Na tropach tajemnej wiedzy, Znak 152 (1975), s. 655-687 [przedruk [w:] G. Quispel, Gnoza, Warszawa, Pax 1988, s. 11-51].
Nag Hammadi: Gnosis und Mönchtum, Vox Patrum 10 (1990), s. 695-702.
Noema, czyli Myśl naszej Wielkiej Mocy – Wstęp, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 50,1 (2017), s. 5-20. (polskie tłumaczenie gnostyckiego utworu z koptyjskiej biblioteki z Nag Hammadi: „The Concept of Our Great Power” (NHC VI,4) ze wstępem i komentarzem).
Najstarsza łacińska homilia. Wstęp, przekład z łacińskiego, Studia Theologica Varsaviensia 17,2 (1979), s. 247-255.
Nauka o grzechu w przekazach gnostyckich, [w:] Grzech pierworodny (Źródła myśli teologicznej 12), Kraków 1999, s. 9-23.
Nosiciele ducha, prekursorzy nowej ery, [w:] C.V. Mauzanoves, Prekursorzy nowej ery, Warszawa 1994, s. 7-13.
Od manicheizmu do metafizyki, [w:] Augustyn, Pisma egzegetyczne przeciw manichejczykom, Warszawa 1980 (PSP 25), s. 5-20.
Oda o Norei. Wstęp, przekład z koptyjskiego, Studia Theologica Varsaviensia 24,1 (1986), s. 197-203.
Oikonomia w gnostyckim Tractatus Tripartitus z I kodeksu z Nag Hammadi, Studia Theologica Varsaviensia 23,2 (1985), s. 197-215.
Ojcowie apostolscy i apologeci II wieku, Literatura heterodoksyjna i św. Ireneusz z Lyonu, [w:] Literatura Grecji starożytnej, t. II, Proza historyczna-krasomówstwo, filozofia i nauka, literatura chrześcijańska, red. H. Podbielski, Lublin 2005, s. 965-1018 (ss.53) [Nagroda Ministra Edukacji Narodowej, zbiorowa, w roku 2006]
Origène et les gnostiques. Etat de la question, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 38, specjalny (2005), s.48-57;
Orygenes i gnostycy, [w:] Gnostycyzm antyczny…, Studia Antiquitatis Christianae 12 (1996), s. 22-29
Orygenes jako systematyk, [w:] Orygenes, O zasadach, Warszawa 1979 (PSP 23), s. 17-33.
Patrologia. Wybór tekstów źródłowych do ćwiczeń, Katowice, Wyższe Śląskie Seminarium Duchowne 1984, 399 ss. [por. Vox Patrum 6 (1986), s. 79-110].
Pax romana i pax Christi w wypowiedziach Euzebiusza z Cezarei, [w:] Studia Antiquitatis Christianae 15 (2001), s. 191-195.
Pierwotne chrześcijaństwo wobec pluralizmu świata antycznego, [w:] Kościół, świat i zbawienie we wczesnym chrześcijaństwie, red. J. Naumowicz, Studia Antiquitatis Christianae 17, Warszawa 2004, s. 11-18.
Pierwsza i druga Apokalipsa Jakub z V kodeksu z Nag Hammadi. Wstęp, przekład i komentarz, [w:] Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 32 (2000), s. 57-76.
Poezja teologów, [w:] Muza chrześcijańska, red. M. Starowieyski, Kraków 1985, s. 163-172.
Poimandres. Wstęp, przekład z greckiego, Studia Theologica Varsaviensia 15,1 (1977), s. 205-216.
Polskie badania nad gnostycyzmem, Vox Patrum 19,36/37 (1999), s. 187-192.
Pradzieje biblijne w tekstach z Nag Hammadi, [w:] (red.), Warszawskie Studia Biblijne, red. J. Frankowski, B. Widła, Warszawa 1976, s. 148-160.
Przygotowanie do kapłaństwa w IV i V wieku w Kościele Wschodnim, Vox Patrum 13-15 (1993/95), s. 24-29.
Pseudo-Augustyn, Dialog antymanichejski, wstęp i przekład z j. łacińskiego, Vox Patrum 33(2013), tom 60, s.603-609.
Rozwój manicheizmu w Afryce Północnej, [w:] Augustyn, Pisma antymanichejskie, tł. J. Sulowski, Warszawa 1990/91 (PSP 54-56), 5-45 [opracowanie merytoryczne całości].
Sprzedawca pereł w „Dziejach Piotra i Dwunastu Apostołów” z VI kodeksu Nag Hammadi, Vox Patrum 7,12/13 (1987), s. 303-305.
Stwórca świata i szatan w pismach gnostyków, [w:] Demonologia w nauce Ojców Kościoła, [w:] Hipolit, O antychryście. Z języka łacińskiego przełożył i przypisami opatrzył Stanisław Kalinkowski (Źródła Myśli Teologicznej 17), Kraków 2000, s. 23-38.
Symbolika krzyża według św. Ireneusza, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 30 (1997), s. 97-102.
Symbolika perły w utworach gnostyków i manichejczyków, [w:] Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 36 (1992), s. 42-46.
Szenute wobec pogan i heretyków, [w:] Antiquitas XXIX, Grecy i Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak (Acta Universitatis Wratislaviensis 2992), Wrocław 2007, s. 615-629.
Średniowieczna religijność ludowa: dualizm w świetle Interrogatio Iohannis, [w:] Studia Religiologica 41, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008, s.11-19.
Św. Efrem, przedstawiciel „mariologii śpiewanej”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 55 (2002), s. 22-31.
Świadectwo prawdy. Wstęp, przekład z koptyjskiego, Studia Theologica Varsaviensia 25,1 (1987), s. 199-233.
Święty Florian: Legenda i kult, Zeszyty Chorzowskie 1 (1996), s. 7-9.
Święty Ireneusz o autorytecie Kościoła Rzymskiego, Vox Patrum 24,46-47 (2004), s. 87-93.
„Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” w trudnych latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, [w:] Śląskie Studia Historyczno- Teologiczne 42,1 (2009), s.16-21.
Teatr w ocenie greckich pisarzy kościelnych, [w:] Chrześcijanie a życie publiczne w Cesarstwie Rzymskim III i IV wieku, red. J. Śrutwa, Lublin 1988, s. 123-134.
Teonasa Aleksandryjskiego list przeciw manichejczykom, Pap. Rylands 486. Wstęp i przekład, [w:] Vox Patrum 15 (1988), s. 1023-1026.
[Teksty źródłowe związane z montanizmem: Ireneusza z Lyonu, Tertuliana, Pseudo-Tertuliana, Hipolita Rzymskiego, Orygenesa, Epifaniusza z Salaminy] [w:] J. Słomka, Nowe proroctwo. Historia i doktryna montanizmu, Studia Antiquitatis Christianae, Series Nova 4, Katowice 2007, s.178-129, 185-203, 207- 213, 217-226, 230, 235-252.
Tertulian, Do Skapuli. Lekarstwo na ukłucie skorpiona. Przeciw Żydom. Przeciw wszystkim herezjom (tłumaczenie z łacińskiego i komentarz), [w:] Tertulian, Wybór pism II, Warszawa 1983 (PSP 29), s. 109-146,182-230.
Tysiąc lat panowania Chrystusa na ziemi. Millenaryzm w ujęciu Ireneusza z Lyonu (Adversus Haereses V,30,4-36,4; przekład), [w:] Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 33 (2000), s. 5-24. (= częściowo: Millenaryzm w ujęciu Ireneusza z Lyonu, Tarnowskie Studia Teologiczne 19,1 (2000), s. 27-38).
Vobis episcopus vobiscum christianus, obraz biskupa w kazaniach św. Augustyna, sermo 339 i 340A, [w:] Vobis episcopus vobiscum christianus, Księga Jubileuszowa dedykowana Księdzu Arcybiskupowi Damianowi Zimoniowi w dwudziestolecie posługi biskupiej w archidiecezji Katowickiej oraz w siedemdziesiątą rocznicę Urodzin, Katowice 2004, s. 9-22.
Chrestomatia koptyjska. Materiały do nauki języka koptyjskiego dla studentów II roku Instytutu Orientalistycznego UW, Warszawa, Uniwersytet Warszawski 1974, ss. 157. Wydanie II poprawione i uzupełnione: Chrestomatia koptyjska, Materiały do nauki języka koptyjskiego, oprac. A. Dembska, W. Myszor, Warszawa 1998, ss. 187.
Wielka łacińska formuła anatematyzmu – odrzucenia manicheizmu, VoxP 36 (2016) t. 65, s. 801-807 [tłumaczenie, wstęp i komentarz].
Wprowadzenie do patrologii, W. Myszor, E. Stanula, Kraków, Wyższe Śląskie Seminarium Duchowne 1974, ss. 220 + ss. 149.
Walka z manicheizmem w świetle Kodeksu Justyniana, [w:] Byzantina Europaea. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Waldemarowi Ceranowi, red. M. Kokoszko, M.J. Leszka, Łódź 2007, s. 417-424.
Wprowadzenie i wybór tekstów gnostyckich [w:] G. Quispel, Gnoza, przeł. B. Kita, Warszawa 1988, s. 11-51;155-196.
Wstęp i komentarz, [w:] Herakleon. Fragmenty (tł. S. Kalinkowski), Studia Theologica Varsaviensia 18,2 (1980), s. 265-298.
Wstęp, [w:] Hieronim, Żywoty mnichów. Dialog przeciw pelagianom, Warszawa 1973 (PSP 10), s. 7-23.
Wybór biskupa w świetle listów św. Cypriana, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 34 (2001), s. 109-114.
Wydział Teologiczny – cele i obowiązki w świetle współczesnych zagrożeń, [w:] Górny Śląsk na przełomie wieków, Nadzieje i niepokoje. Świadkowie wiary, red. J. Górecki, H. Olszar, Wydział Teologiczny – cele i obowiązki w świetle współczesnych zagrożeń, [w:] Górny Śląsk na przełomie wieków, Nadzieje i niepokoje. Świadkowie wiary, red. J. Górecki, H. Olszar, Katowice-Piekary Śląskie 2002, s. 11-16.
Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, [w:] Wyższe szkolnictwo kościelne w Polsce. Wizja Kardynała Karola Wojtyły i jej realizacja, Kraków 2002, s. 351-361 [nieco zmieniony tekst jako Powołanie Wydziału Teologicznego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, [w:] Wiadomości Archidiecezjalne [Katowice] 70,4 (2002), s. 216-227].
Z teologii wcielenia Logosu w wersji gnostyckiej, „Roczniki Humanistyczne”, tom LVII-LIX, zeszyt 3 – 2010-2011, s.109-117.
Z teologii Wcielenia Logosu w wersji gnostyckiej, Roczniki Humanistyczne 58/59(2010-2011), z. 3, Filologia Klasyczna, s. 109-112; (Von der Theorie der Menschenwerdung des Logos in der gnostischen Fassung).
Zagadnienie herezji w listach św. Cypriana, Studia Theologica Varsaviensia 9,1 (1971), s. 147-190.
Zagadnienie modlitwy gnostyków, Tarnowskie Studia Teologiczne 8 (1981), s. 35-44.
Zagadnienie pracy i zawodu w literaturze wczesnochrześcijańskiej, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 15 (1982), s. 231-241.
Zapisy skrybów w rękopisach z Nag Hammadi, Vox Patrum 11/12 (1991/92), s. 299-303.
Znaczenie tekstów z Nag Hammadi w badaniach pierwotnego chrześcijaństwa, [w:] Acta Universitatis Nicolai Copernici, Historia, 27-Nauki Humanistyczno-Społeczne 284 (1992), s. 159-164.
[Żywot Andrzeja] Papirus koptyjski z Utrechtu nr 1, przełożył…, [w:] Apokryfy Nowego Testamentu, Apostołowie, red. M. Starowieyski, Kraków 2007, s. 207-210.
Słownik Polskich Teologów Katolickich, red. H.E. Wyczawski, t. 1 (A-G), Warszawa 1981: Bałtruszyc, I., s.95; Bielski, Sz., s.142-143; Bobrowski, M., s.172-174; Bogusławski, J.K., s. 182-183; Bończyk, N., s. 192-194; Borowski, I., s. 201-202; Bowkiewicz, J., s. 206; Chromecki, T., s. 323-324; Chrościński, I., s. 324-325; Ciecierski, F., s. 331-332; Cytrynowski, J., s. 346-347; Dębiński, I., s. 391-392; Golański, F.N., s. 542-545.
Słownik Pisarzy Antycznych, red. A. Świderkówna, Warszawa 1982 (wznowienia): Apokaliptyczna literatura, s. 71; Apologeci chrześcijańscy, Apophtegmata patrum, Apostolscy Ojcowie, s. 77; Eirenaios, s. 173n; Gnostycy, s. 212n; Hagiografowie, s. 219n; Ignatios, s. 252n; Kyrillos Al., s. 280; Kyrillos Hier., s. 281; Paulus Ap., s. 348n.; Proklos, s. 390; Sokrates Schol., s. 425n; Theodoretos, s. 451n.; Theodoros Mops., s. 453.
Herezje, [w:] Katolicyzm A-Z, red. Z. PAWLAK, Poznań 1983, s. 131-134 (wznowienia).
Encyklopedia Katolicka: Cecylian, t. 2 (1979), k. 655-656; Cyprian z Kartaginy, t. 3 (1979), k. 690-693; Gnostycyzm w ocenie Ojców Kościoła, t. 5(1989), k. 1205-128; Gnoza w teologii patrystycznej, t. 5 (1989), k. 1210-1212; Hegemonius, t. 6 (1993), k. 622; Hermes Trismegistos, t. 6 (1993), k. 785; Hermetyczne pisma, t. 6 (1993), k. 785-786; Herezje, ocena, t. 6 (1993), k. 753-754; Iszobucht, Ishobokht, t. 7 (1997), k. 542; Izaak z Amidy, t. 7 (1997), k. 584; Izaak z Antiochii, t. 7 (1997), k. 584; Jan Malalas, t. 7 (1997), k. 920-921; Jan z Paralos, t. 7 (1997), k. 927; Kainici t. 8 (2000), k. 329; Karpokrates t. 8 (2000), k. 893; Koptyjska literatura, t. 9 (2002), k. 808-813; Koptyjski Kościół, t. 9 (2002), k. 815-824; Koptyjski ryt, t. 9 (2002), k. 824; Koriun, t. 9 (2002), k. 853-854.
Słownik Wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa Wschodu, red. M. Starowieyski, Warszawa 1999: Archelites, k. 23; Gnostyckie pisma w BG, k. 76, Hermetyczna literatura, k. 89-90; Jeu księgi, k. 125-126; Koptyjska literatura, k. 131-135; Manichejskie pisma, k. 146-149; Nag Hammadi, k. 159-172; Pistis Sophia, k. 187-188).
Lexikon für Theologie und Kirche: Ptolemaios, Gnostiker, t. 8 (1998), k. 735-736; Seleukianer, t. 9 (2000), k. 435, II. Apokryphe Schriften, Paraphrase des Sem, Traktat des Shem, t. 9 (2000), k. 446, Theodotos Gnostiker, t. 9 (2000), k. 1425-1426.
Religia. Encyklopedia PWN, Warszawa, t. 1 (2001): Anastazy Synajski 212; Andrzej z Krety 219; Arianizm 327; Ariusz 329; Bardezanes 484; Bazylides 507/508; Gnostycyzm, t. 4 (2002) 200-201; Patrologia, t. 8 (2003) 29-32; Patrystyka, 32-34.
Słownik wczesnochrześcijańskich pisarzy I-VII, C. Vidal Manzares, wyd. II, Warszawa 2001 [nowe opracowanie prawie 100 haseł, bibliografia, 239 stron wobec 145 stron I wydania w 1996].
Powszechna encyklopedia filozofii, Lublin: Corpus Hermeticum, t. 2 (2001), s. 292-294; Gnostycyzm, t. 3 (2002), s. 805-808; Gnoza, t. 3 (2002), s. 808-813; Herakleon, t. 4 (2003), s. 353-354; Hermes Trismegistos, t. 4 (2003), s. 394-395; Hermetyzm, t. 4 (2003), s. 395-399; H. Jonas, t. 5 (2004), s. 379-380; Karpokracjanie, t. 5 (2004), s. 509-510; Karpokrates, t. 5 (2004), s. 510-511; Leisegang Hans, t 6 (2005) s. 300-301; Nag Hammadi, t. 7, (2006), s. 475-476, Pleroma, t. 8 (2007), s. 284-285, Barbelognostycy, t. 10 (Suplement, 2009), s. 48-51, Setianie, t. 10 (Suplement, 2009), s.396-398.
Encyklopedia kultury bizantyńskiej, red. O. Jurewicz, Warszawa 2002: Gnostycy, s. 287; Herakleon, s. 203; Herezje, s. 204-205; Hezychazm, s. 206; Homousios, s. 212; Jakobici, s. 226; Magia, s. 319; Manicheizm, s. 325; Monofizytyzm, s. 356; Paulicjanie, s. 398; Teopaschici, s. 469; Trishagion, s. 480; Tryteizm, s. 482; Tymoteusz II Ailuros, s. 485; Tymoteusz III, s. 485.